Erkendelse er noget fanden har skabt

lederskam, frygt, skam, ledelse

Ja, overskriften er måske ikke en sætning, du umiddelbart kan nikke positivt til – men læs lige videre alligevel…

Når du som leder erkender at der er noget du bør gøre, men ikke handler på erkendelsen, så fylder lederskammen.

Som erfaren leder har du været på alle kurserne og har masser af viden og værktøjer til hvordan du er en god leder.

Du kan også nemt spotte, når der er behov for at du handler – og du ved også hvad du bør gøre.

Men du gør ingenting. Du lader stå til og håber på at problemet forsvinder med tiden.

Jan Rohwedder konkluderer at der er særligt 9 situationer, hvor ledere erkender at de bør handle, men de gør det ikke:

  1. At give feedback
  2. Andres utilfredsstillende præstationer
  3. Mange opgaver – og få ressourcer
  4. Personfnidder og konflikter
  5. Uacceptabel kommunikation og opførsel
  6. Lederens chefs adfærd eller kommunikation
  7. Uklare forventninger eller uklart mandat
  8. Brud på regler, rammer og tillid
  9. Andres nød og problemer

Kan du mærke det? Det er også ubehageligt, ik? Hvem har egentlig lyst til at gøre noget aktivt i de situationer? Tage tyren ved hornene?

Og det er faktisk ikke så svært at overbevise sig selv om at der er andet, der er vigtigere at lave.

Måske har du ikke lige tid…

Eller du overbeviser dig selv om at der nok er en god forklaring på at Bente igen snerrede ad Anders.

Eller at Peter igen afleverede rapporten for sent, fordi han skulle hente børnene tidligt.

Eller at din chefs utydelige udmelding nok mere handler om at du ikke har forstået budskabet tydeligt nok.

Eller du vil lige vente til du har genlæst bogen om feedback, så du gør det helt korrekt...

Problemet med erkendelse er at hvis ikke du som leder handler på den måde du godt ved, er den rigtige, så kommer lederskammen snigende og skaber andre problemer.

Du kommer måske selv til at snerre ad Bente (i stedet for at tage snakken med hende).

Eller giver Peter færre vigtige opgaver (i stedet for at udvikle hans evne til at levere til tiden).

Du ved også godt inderst inde at du ikke får genlæst bogen om feedback.

Og du skammer dig over at du igen finder dårlige undskyldninger frem.

Det allerværste er at det giver dig en følelse af ikke at være god nok som leder – ikke værdig til rollen. Og det påvirker din selvtillid og i sidste ende gør det dig mindre værdifuld for organisationen.

Kan du se den onde spiral?

Når du ikke retter opmærksomheden mod de tankemønstre, overbevisninger og forudsætninger, der står i vejen for at gøre det, du godt ved, er det rigtige at gøre, så vil din hjerne igen og igen hjælpe dig med at finde undskyldninger.

Det på tide at sætte det på dagsordenen i ledergruppen – for tro mig, du er ikke den eneste, der føler og agerer på denne måde. Men I taler ikke om det, vel? Altså sådan virkelig taler om det. Der er ikke behov for flere oplæg om feedback-værktøjer, kalenderoptimering og procesudvikling. Men der er behov flere dybe snakke om, hvad der forhindrer jer hver især i at gøre det rigtige.

Workshoppen kunne fx være en enkelt dag med overskriften ”Hvilke tankemønstre, overbevisninger og forudsætninger står i vejen for at gøre det, du godt ved, er det rigtige at gøre?

Det kræver øvelse og mod at dele det svære – det rigtigt svære. Ikke kun på aktivitets- og projektniveau, men hvor I taler om jer selv, med hinanden. Om frygten og lederskammen – og om hvordan I kan hjælpe hinanden.

 

lederskam

 

Kan du ikke vente med at komme i gang - så kontakt mig for en samtale om hvordan du eller din ledergruppe kan tage det første skridt.

Få ny viden | Kontakt Hvem er jeg | Flere artikler | Fortæl din historie